”Eftersom bråkräkning är en viktig förkunskap till algebran, får bristerna stora konsekvenser för elevernas möjligheter till högre studier. Det är viktigt att eleverna tidigt får lära sig matematiska begrepp och att arbeta med abstraktioner”.
Kilborn, Underbar matematik 2010
"Det finns rader av studier som visar att det just är brister i taluppfattningen som är den grundläggande orsaken till många elevers svårigheter med olika delar av matematiken.”
Ur Skolverkets bedömningsstöd (citat från Unenge m fl, 1994)
”Eleven bygger inte upp en grundläggande taluppfattning av sig själv. Grunden måste alltid läggas i form av undervisning och här krävs en genomtänkt och strukturerad undervisning – samt tid för träning.”
Välj fliken Provsidor ovan för att få en uppfattning om de olika materialens innehåll!
I Wendick-modellen ingår 23 olika material i Matte. De används för kartläggning, förståelse resp. automatisering av grundläggande kunskaper och färdigheter. Se den schematiska översikten nedan!
Det här materialet är framtaget för förskoleklassen och spänner över både språk och matte. Här lägger vi grunden för elevernas fortsatta läs- och skrivutveckling resp. matematikutveckling.
Geometri 1 ger en konkret och systematisk genomgång av begreppen Längd, Massa, Volym och Tid samt rikligt med övningsuppgifter på enhetsomvandlingar.
Geometri 2 fortsätter sedan och tar upp begreppen Symmetri, Objekt, Area och Skala.
Materialens uppbyggnad möjliggör en långsam progression, men båda kan med fördel användas till hela klassen, där man då jobbar med valda delar av innehållet.
Detta är två material som tar upp bråkräkning, ett område som många elever upplever som besvärligt. Det första materialet lägger grunden, medan det andra bygger vidare och visar på sambanden mellan bråk, decimaler och procent.
Med strukturerade uppgifter skapar vi här, steg för steg, förståelse kring den analoga klockan.
”För att lösa ett matematiskt problem räcker det inte med att förstå problemet och ha en lösningsmetod. Det krävs dessutom så goda räknefärdigheter att eleven också kan utföra de beräkningar som krävs för att få ett korrekt svar.
Behärskar inte eleven sådana färdigheter blir lösningen oftast felaktig, eller kräver så mycket tankekraft, att eleven får svårigheter med att bearbeta den primära uppgiften.
Man kan uttrycka detta som att eleven då saknar flyt i sitt räknande på samma sätt som en del elever saknar flyt i sitt läsande.”
Ur Diamant, sidan 4
Om er skola har äldre versioner av följande Mattematerial kan ni beställa uppdateringar för bara 300 kr/material exkl moms.
- RäkneTest 1, 2 och 3 (nu = Kartlägg Matte 1, 2 och 3)
- Räkneflyt 1, 2 och 3
- Taluppfattning 0-5, 6-10, 10-20 samt 0-100 Utan tiotalsövergångar.
Obs! Kostnaden för uppdatering av RäkneTest 1, 2 och 3 (nu = Kartlägg Matte 1, 2 och 3) är bara 175 kr/material.
Kontakta oss om du är osäker på vilka av era material som kan behöva uppdateras!
Följ dina elevers utveckling vid den grundläggande automatiseringen av tal och tabeller.
>Excel-schema Räkneflyt
>Excel-schema IntensivRäkning 0-10
>Excel-schema IntensivRäkning 11-20
Klicka på aktuell länk ovan
Arkiv/Ladda ned/Microsoft Excel
Öppna till vänster i listen
Aktivera redigering
Spara filen!